alvarez escribió:¿no se podría hablar de una casta musical en España?
Yo creo que sí. Aunque es más obvia por ejemplo en el cine español: familias enteras con "talento" para el cine... o más bien con enchufe directo que les evita los castings. Nepotismo, la base de nuestra economía y lo mísmo en la música, hijos, hermanos o sobrinos de artistas que también tienen su oportunidad... otra cosa es que consigan mantenerse.
famosilla escribió:No creo que haya castas. Lo que hay es falta de cara dura y de reaños, como en el video de Martini que he colocado ahí : La suerte es una actitud, se busca ( o te busca ella a veces ).
Es obvio que un artista tiene que tener lo que tiene que tener, al menos algo de talento, exhibicionismo y ganas... y es obvio que sin eso no llegará nada de lo demás. Y también es cierto que más allá de casos puntuales de superéxitos virales en youtube las posibilidades de que uno mismo se eleve a las listas de ventas son muy escasas.
No se cómo funciona en España, pero en UK a finales de los 80 debía ser como lo describen los KLF en The Manual.
https://www.hispasonic.com/foros/productores-compositores-musica-superventas/451034/pagina15#post3904804
The Justified Ancients of Mu escribió:Next. Your plugger. The man responsible for getting the nation to hear your record. From now on in this man will undoubtedly be the most important person in the jigsaw. Without his faith, vision and understanding of the fastest lane in this particular rat race, you will be nowhere.
...Money and pluggers. They will want a lot and when your record starts happening pluggers will want more. Scott wanted a thousand pounds to start working the record and then all sorts of bonuses related to our record reaching certain positions on the charts. We had to pay him five grand altogether once it had made Number One.
...There are three heavy weight sales forces you should contact: Impulse, Bullet and Platinum. They have all had Number One’s in 1988. Phone them up and see if you can get an appointment. Send them each a white label. Go witn which ever one shows the most interest. We were in the lucky position of having all three wanting to work our record. Each of them use different strategies, each offer different deals. They cost a lot of money. If they want five grand from you for working the life of a record, tell them it’s got to be three grand. They will want chart bonuses just like the plugger. By the time you get to Number One you will be owing them ten grand. A lot of money, but it is what you have got to pay. There is no other way around it.
...Without such a team of men no record stands a chance of charting, no matter how much radio play or club action it’s having. A distributor can only supply a demand, they don’t go out there and sell, sell, sell.
¿Alguien conoce a los pluggers en España?, ¿quién tiene la influencia para que una canción se considere para entrar en listas?... Nombres, apellidos, direcciones, teléfonos... tengo la impresión de que en el mercado anglosajón todo es como más transparente y meritocrático... pero igual me equivoco.
Algunos enlaces sobre pluggers:
http://www.bbc.co.uk/programmes/p0167045
http://musicians.about.com/od/musiccareerprofiles/p/radioplugger.htm
http://www.transmitpromo.com/blog/music/whos-who-in-music-industry-part-5-radio-pluggers/
http://www.showcase-music.com/categories/the-business/record-pluggers-and-promoters/uk/